Zasady ubezpieczenia OC
Przedmiotem obowiązkowego ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna Architekta za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w ramach posiadanych uprawnień budowlanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 2. Ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów Członek izby samorządu zawodowego podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Członek IARP może zawrzeć umowę ubezpieczenia obowiązkowego z wybranym zakładem ubezpieczeń, wykonującym działalność ubezpieczeniową w zakresie tego ubezpieczenia.
Izba Architektów RP zawarła Umowę Generalną z PZU S.A. w zakresie grupowego, obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej architektów członków IA RP dla swoich członków. Treść umowy dostępna jest na stronie Izby Architektów RP www.izbaarchitektow.pl w serwisie wewnętrznym.
Każdy członek IARP może dokonać ubezpieczenia w ramach umowy w zakresie:
- Ubezpieczenia podstawowego odpowiedzialności cywilnej architektów
- Ubezpieczenia dodatkowego odpowiedzialności cywilnej architektów będących członkami izby inżynierów budownictwa
- Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób sporządzających świadectwa charakterystyki energetycznej budynku
- Ubezpieczenia nadwyżkowego dobrowolnego (zakres szczegółowy par. 22 ust. 2 umowy)
- Ubezpieczenie odpowiedzialności pracowni architektonicznych lub projektowych
Ubezpieczenia można dokonać wyłącznie elektronicznie za pomocą wewnętrznego systemu informatycznego IARP.
Czynności, które powinien wykonać architekt, członek IARP w celu dokonania ubezpieczenia:
- Zalogować się w systemie IARP na stronie www.izbaarchitektow.pl
- Wejść w zakładkę Ubezpieczenie -> Moje ubezpieczenie -> OC obowiązkowe
- Wypełnić wniosek
- Zapłacić składkę na konto wskazane przez system po wypełnieniu wniosku
- System wygeneruje certyfikat w ciągu 3 dni od daty wpływu składki na konto iE
- Wydrukować certyfikat ( pkt. 1 i 2 )
Ustalenie i wypłata odszkodowania
(par. 5 Umowy Generalnej)
Wypłata odszkodowania i zwrot kosztów następuje na pisemny Wniosek (zawiadomienie o szkodzie) poszkodowanego, Ubezpieczonego, spadkobierców albo na Wniosek innej osoby uprawnionej, zgłoszony do:
Centrum Operacyjne Likwidacji Szkód i Świadczeń PZU SAul. Postępu 18 A
02-676 Warszawa
e-mail: ocprof@pzu.pl Obsługę Umowy Generalnej prowadzi agencja ubezpieczeniowa:
iExpert.pl sp. z o.o.
ul. Nowoursynowska 139
02-776 Warszawa
tel.: 22 643 41 41, 22 643 42 42, 22 646 42 42, 22 646 42 52